Wszystko co należy wiedzieć o otwarciu sklepu spożywczego w sieci

Zakupy spożywcze online to w obecnych czasach nasza nowa normalność. Jednak jeszcze niedawno taka forma zakupów nie cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów. Na zakupy online zazwyczaj decydowaliśmy się głównie w sklepach odzieżowych, obuwniczych czy gospodarstwa domowego. Wszystko zmieniło się w czasach pandemii, kiedy wielu z nas spróbowało po raz pierwszy zrobić zakupy w sklepie spożywczym online i okazało się, że nie dość, że jest to bezpieczne, to na dodatek bardzo wygodne rozwiązanie.


Czasy pandemii – czy to dobry czas na zakładanie delikatesów online?

Badania konsumenckie wykazały, że w czasach pandemii zdecydowanie urosła liczba klientów decydujących się na zakupy w delikatesach online. Nawet jeżeli sytuacja epidemiologiczna uspokoi się, to jest wielce prawdopodobnie, że duża ilość klientów zmieni swoje nawyki i pozostanie na stałe przy zakupach spożywczych w sieci. Pandemia pokazała również, że szczególnie w miastach, klienci decydowali się na zakup w sklepach spożywczych online, pomimo że terminy dostawy były możliwe dopiera za kilka dni. To oznacza, że na rynku jest duży popyt na zakupy spożywcze w sieci i otwarcie delikatesów online to może być strzał w dziesiątkę.


Pierwsze kroki. Jak otworzyć sklep spożywczy online?

Otwarcie delikatesów online to spore koszty, więc najważniejszy jest dobrze przygotowany i rozpisany biznesplan. Jednak aby rozpocząć swoją działalność, trzeba ją najpierw zarejestrować. Na początek, do prowadzenia tego rodzaju biznesu nie potrzebujemy również atrakcyjnej lokalizacji czy dużych magazynów. Wystarczy lokal przystosowany do przechowywania szybko rotujących towarów, samochód dostosowany do rozwożenia takich produktów oraz komputer i odpowiednie oprogramowanie.
Alternatywą dla własnego magazynu może być nawiązanie współpracy z działającymi hurtowniami spożywczymi, odbieranie od nich towaru i rozwożenie go do klientów. Inną formą współpracy może być tak zwany dropshipping. Polega on na wysyłaniu zamówionego przez klienta towaru nie z naszego magazynu, a wprost z hurtowni spożywczej oferującej taką usługę.

Sprawdź również:


Delikatesy online a obowiązki wobec Sanepidu i organów skarbowych

Jeżeli jednak zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie delikatesów online z żywnością, musimy pamiętać o zgłoszeniu takiej działalności do Sanepidu. W zależności od zakresu naszych działań będzie trzeba podjąć szereg działań, aby dostosować magazyny do wytycznych wymaganych do odbioru sanitarnego. Jeżeli będziemy korzystać tylko z dropshippingu wystarczy tylko złożyć wniosek o wpis przedsiębiorstwa do rejestru zakładów podlegających kontroli Sanepidu.
Drugim obowiązkiem podczas prowadzenia sklepu spożywczego online jest rejestracja sprzedaży. Według ustawy o VAT przedsiębiorcy sprzedający towar osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, muszą ewidencjonować transakcje na kasie fiskalnej. Wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy nie przekroczyli 20.000 zł w ubiegłym roku obrotowym. Zwolnienie nie dotyczy punktów prowadzących sprzedaż alkoholu i wyrobów tytoniowych.


O czym pamiętać zakładając sklep spożywczy online ?

Sklep spożywczy online wymaga dużo większej promocji niż sklep stacjonarny. Nie od dzisiaj wiadomo, że ludzie kupują oczami. To oznacza, że wszystkie produkty w sklepie muszą być dokładnie sfotografowane i opisane. Wszystkie etykiety muszą być czytelne i wyraźne. Każdy produkt powinien mieć szczegółowy opis, który będzie uwzględniał skład, wartości kaloryczne czy terminy ważności. W przypadku prowadzenia asortymentu z artykułami bio czy eko należy również zamieścić informacje o alergenach czy miejscu ich pochodzenia.


Strona internetowa delikatesów online – podstawa udanego biznesu

Warto również poświęcić odpowiednią ilość czasu na dopracowanie wyglądu naszej witryny internetowej. To ona będzie naszą wizytówką i magnesem przyciągającym nowych klientów. Szczególnie ważna dla klienta jest łatwość nawigowania po stronie i szybkie odnalezienie odpowiednich towarów. Dlatego należy klarownie przedstawić poszczególne działy sklepu oraz zwrócić uwagę na szybkość wyświetlania się produktów na stronie. Pamiętając o tym, że klienci są niecierpliwi i chcą szybko zrobić zakupy, warto również udostępnić na stronie najpopularniejsze formy zapłaty, tak aby mogli oni w prosty sposób zakończyć transakcję.
Istotną kwestią jest również czas i forma dostawy zakupów ze sklepu spożywczego online. Ponieważ wśród zamawianych towarów będzie również żywność o krótkim terminie ważności, warto pamiętać, że powinna ona trafić do klient w jak najszybszym czasie. Najlepiej w przeciągu paru godzin od złożenia zamówienia. Wśród dostępnych opcji powinna być również możliwość odbioru jej osobiście przez konsumenta.


Czy warto decydować się na otwarcie sklepu spożywczego online ?

Jak widać rozkręcenie i późniejsze prowadzenie delikatesów online to sporo obowiązków i ciężka praca. Jednak należy pamiętać, że pozytywne opinie i coraz większa grupa zadowolonych klientów mogą być szansą na rozwinięcie dobrze prosperującego i satysfakcjonującego biznesu.

Dodaj do zakładek Link.