Jak sprawdzić rok produkcji opony?

Datę produkcji opony można znaleźć na jej ścianie bocznej. Oznaczenia te są zakodowane, ale bardzo łatwo je rozszyfrować i zrozumieć. Wystarczy zapoznać się z poniższymi wskazówkami, aby móc samodzielnie sprawdzić rok produkcji opony.

Oznaczenia roku produkcji opony

W przypadku opon wyprodukowanych przed 2000 rokiem, stosowano trzycyfrowy kod który określał tydzień dekady, w której została wyprodukowana dana opona. Na przykład kod 148 oznacza, że opona została wyprodukowana w 14 tygodniu 8 roku danej dekady. Kod ten zakładał, że opona nie będzie w użyciu przez więcej niż dekadę, więc wiadomo, że została wyprodukowana w 8 roku dekady, ale nie określa, która to była dekada. Tak więc w naszym przykładzie rokiem produkcji mógł być 1968 lub 1978 lub 1998 itd. Kluczową kwestią jest to, że zaleca się wymianę opony po 6 latach, bez względu na to, jak bardzo była używana. Dlatego najlepiej jest unikać kupowania opon, które zostały wyprodukowane przed tym okresem. Natomiast dla opon powstałych po 2000 roku – kod został rozszerzony do czterech cyfr, ale format jest w większości taki sam. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień roku, w którym została wyprodukowana opona, a ostatnie dwie cyfry określają rok. Na przykład kod 2109 oznacza, że opona została wyprodukowana w 21 tygodniu 2009 roku.

Charakterystyka opon

Każdy rodzaj opon ma swoje mocne strony i ograniczenia. Opony całoroczne są tak skonstruowane, aby sprawdzały się w szerokim zakresie warunków i miały długą żywotność. Opony całoroczne o wysokich osiągach mają zazwyczaj lepszą przyczepność i zapewniają lepsze prowadzenie, ale czasami kosztem trwałości. Opony całoroczne i letnie zapewniają najwyższą przyczepność na drodze, ale mają jeszcze krótszą żywotność bieżnika. Ogólna zasada jest taka, że opony o wyższych osiągach kosztują więcej i szybciej się zużywają, co prowadzi do wyższych kosztów w przeliczeniu na kilometr, jak pokazano poniżej.

Zazwyczaj jednak najlepiej jest pozostać przy oponach, które były założone w momencie zakupu samochodu. Zmiana na inny typ opony w celu zaoszczędzenia pieniędzy może zaszkodzić właściwościom hamowania i prowadzenia samochodu.

Jak dbać o opony?

jak-sprawdzic-rok-produkcji-oponyWażne jest, aby upewnić się, że Twoje opony są w dobrym stanie, niezależnie od pogody. Jednak zużyte opony mogą stanowić szczególne zagrożenie podczas jazdy w deszczu i na mokrej nawierzchni. Jeśli woda gromadzi się między oponą a nawierzchnią, może to prowadzić do poślizgu, co może uniemożliwić hamowanie i kierowanie pojazdem. Jednym ze sposobów uniknięcia takiej sytuacji jest upewnienie się przed wyruszeniem w drogę, że opony są odpowiednio napompowane i w dobrym stanie. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Opony z czasem naturalnie tracą ciśnienie, więc aby zapobiec uszkodzeniu opon z powodu niedopompowania, musisz kontrolować poziom ciśnienia i w razie potrzeby uzupełniać je. Niedopompowanie opon może również zwiększyć koszty paliwa, prowadzić do szybszego zużycia zewnętrznych krawędzi opon i narażać Cię na większe ryzyko wypadku. Jeśli planujesz regularne przeglądy samochodu, dobrym pomysłem będzie sprawdzenie zbieżności kół. Dzieje się tak dlatego, że wszelkie problemy z wyrównaniem Twojego samochodu mogą spowodować zużycie opon Twojego samochodu. Tak więc, jeśli kiedykolwiek doświadczysz dziwnego dryfowania, ciągnięcia lub grawitowania w lewą lub prawą stronę podczas jazdy, musisz sprawdzić zbieżność swojego samochodu, aby móc zachować opony w dobrym stanie na dłużej.

Co powoduje niszczenie opon?

Problem w tym, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – ze względu na wielość czynników, które mogą doprowadzić do konieczności wymiany opon. Wśród nich można wymienić między innymi dziury w jezdni, przeszkody, krawężniki, ostre przedmioty i nierówności terenu. Ponadto opony mogą ulec uszkodzeniu wskutek nadmiernego hamowania lub przyspieszania pojazdu. Wszyscy Promienie ultrafioletowe mają na ogół taki sam wpływ na opony jak słońce i deszcz (zimno i ciepło). Promienie UV mogą powodować wysychanie polimerów znajdujących się w mieszance gumowej, a w konsekwencji doprowadzić do jej kruchości, co może spowodować, że ściana boczna opony zacznie pękać. wiemy, że im dłużej opony są na drodze i mają kontakt z nawierzchnią, tym słabsze się stają. Starsze opony w końcu stwardnieją i staną się kruche, co spowoduje spadek elastyczności i powstawanie pęknięć. Opony są bez wątpienia najbardziej krytycznym elementem bezpieczeństwa w pojeździe. Miejsce styku gumy z nawierzchnią ma wpływ na trakcję, prowadzenie, kierowanie, stabilność i hamowanie. Z tego powodu nagła awaria opony może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza jeśli dojdzie do niej przy dużych prędkościach w pojeździe o wysoko położonym środku ciężkości. Przy odpowiedniej pielęgnacji i normalnym użytkowaniu, większość opon bez problemu przejedzie długi dystans. Ale czasami opony zawodzą. Może to być wina instalatora, producenta, kierowcy. Zawsze należy sprawdzać stan opon przed udaniem się w podróż. Tylko regularna konserwacja opon może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Dodaj do zakładek Link.